این تصاویر متعلق به حمله سربازان آمریکا به سواحل نرماندی فرانسه در 6 ژوئن سال 1944 و در خلال جنگ جهانی دوم است. در واقع، این تصاویر، تنها تصاویری هستند که از آن لحظات و توسط یک عکاس حاضر در آن لحظات گرفته شده است.

10903 948

10904 220

نبرد در نرماندی که به شکست آلمان نازی در جبهه فرانسه شمالی منجر شد اگرچه مربوط به حملات متفقین به جبهه نازی ها بود اما عمده آن به نام آمریکاست و آمریکایی ها خود را صاحب نام اصلی در نبرد نرماندی می دانند.

نکته مهم در رابطه با این تصاویر آن است که آمریکا و سیستم های فرهنگی این کشور حتی از همین چند عکس باقیمانده از یک عملیات نظامی این کشور، که بر خلاف سایر اقدامات نظامی آمریکا، وجبهه ای تجاوزکارانه ندارد؛ نهایت استفاده را برده اند.

10905 883

10906 784

گام اول آنها ساخت فیلم مشهور "نجات سرباز رایان" با بازی تام هنکس و به کارگردانی استیون اسپیلبرگ است. فیلمی که در سال 98 و در آستانه سال 200 ساخته شد و در مدت کوتاهی تبدیل به ملهم اصلی فیملسازان جهان در ساخت فیلم های جنگی شد.

تصویرسازی های اولیه فیلم دقیقاً برگرفته از همین تصاویر و داستان نبرد نرماندی است.

10907 444

گام دوم آمریکا نیز ساخت بازی مشهور "مدال آف آنور" (مدال افتخار) بر اساس داستان حمله آمریکا به نرماندی و بازی سازی بر اساس همین تصاویر است.

بازی بزرگی که تا قبل از ورود بازی "کال آف دیوتی" به بازار بازی های رایانه ای، اصلی ترین بازی سه بعدی جنگی به شمار می رفت و حتی هنوز هم طرفداران فراوانی در دنیا و در میان جوانان و نوجوانان دارد. جالب آنکه این بازی نیز در سال 1999 و بلافاصله پس از تولید فیلم نجات سرباز رایان به بازار آمد.

10908 791

این رفتار فرهنگی دشمن در حالی صورت می گیرد که ما علیرغم توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه دفاع مقدس ما یک گنج است که باید استخراج شود و با وجود هزاران هزار قطعه عکس و اسناد رسانه ای دیگر از 8 سال مقاومت ما در مقابل دشمنان، در استفاده از این منابع، کار فرهنگی لازم را انجام نمی دهیم و گام های چندان موثری برنمی داریم.