عرصه سیاست مانند صفحه شطرنح دارای قوانین و مقررات خاص خود است. بی‌شک برای نیل به پیروزی در این عرصه باید نسبت به سنجش موقعیت، وضعیت رقبا، نیازهای مردم و مهم‌تر از همه، اخلاق و آرمان‌های بلند اسلامی –به‌عنوان سرلوحه کار جمهوری اسلامی ایران- توجه داشت.

 

نقل است که در جلسه ای که نمایندگان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال 88 خدمت مقام معظم رهبری می رسند، دانش جعفری نماینده محسن رضایی با بی ادبی به ایشان می گوید:«آن سخنانی که شما در کردستان گفتید همه احساسشان بر این بود که شما دارید از یک کاندید خاص حمایت می کنید و این سلامت انتخابات را زیر سوال برد.» امام خامنه ای در جواب ایشان می فرمایند:«من حدود بیست سال است که این حرف ها را می زنم، زمانی این حرفهای من قطع می شود که در این دنیا نباشم. تا وقتی باشم این معیار ها را به مردم می گویم. من باید این معیار ها را به مردم بگویم و هر کس برود]این معیار ها را با نامزد ها[ تطبیق بدهد. مردم خودشان می فهمند کدام کاندید بیشترین معیار را دارد و کدام کمترین.» و باز هم یک انتخابات دیگر و معیار های رهبر که راهگشای امت است  .

 

آنچه مسلم است در هر دوره ای از انتخابات، معیار های امام امت در نهایت ظرافت و به کنایی ترین شکل بیان می شود، و وظیفه تحلیل و تطبیق این معیار ها با مردم و البته گروههای سیاسی و نخبگان آنان است تا اینگونه گزینه اصلح به ریاست جمهوری برسد.

 

آنچه در ادامه می آید برداشت های نگارنده از قسمتهایی از سخنان رهبر انقلاب در جوار حرم رضوی، پیرامون موضوع انتخابات و معیار های انتخاب اصلح برای ریاست جمهوری یازدهم است:

 

1-ناکارآمدی تکنوکرات ها:

 

"من هفده هجده سال قبل به دولتی که در آن زمان سر کار بود و به مسئولان گفتم کاری کنید که ما هر وقت اراده کردیم، بتوانیم درِ چاههای نفت را ببندیم. آقایانِ به قول خودشان "تکنوکرات" لبخند انکار زدند که مگر میشود؟!"

 

این کنایه در حالی به دولت هاشمی رفسنجانی بر می گردد که محمد باقر قالیباف ، کاندیدا و عضو اتحاد 2+1 ، 7اسفند91 در همایش مالیه شهرداری با پذیرفتن تکنوکرات بودن خود می گوید: «ممکن است که بگویند قالیباف ، انسان تکنوکراتی است که باید بگوییم تکنوکرات بودن چیز بدی نیست و به معنای استفاده درست از ابزار خوب و مدرن است که برای پیاده سازی یک آرمان و یک عقل متصل به وحی الهی استفاده می شود و اگر نخواهیم از آن استفاده کنیم باید به عقلمان شک کنیم.»]تعریف جدیدی که آقای قالیباف ابداع کرده است در تعاریف علمی واژه تکنوکراسی موجود نیست!!![

 

2-ملاک اقتصادی برای انتخاب رییس جمهور :

 

"مسئولین کشور ــ مسولینِ امروز و بخصوص مسئولین آینده که بعد از انتخاباتِ امسال بر سر کار خواهند آمد ــ به این نکته توجه کنند؛ کشور باید سیاست اقتصادیِ کلانِ روشن و مدوّن و برنامه‌ریزی‌شده داشته باشد؛ حوادث گوناگون نتواند تغییر و تبدیلی در آن ایجاد کند."

 

این سخنان رهبر انقلاب نشان دهنده یکی دیگر از ملاک های انتخاب رییس جمهور است. رییس جمهور آینده می بایست یک سیاست اقتصادیِ کلانِ روشن و مدوّن و برنامه‌ریزی‌شده آن هم بر مبنای اقتصاد مقاومتی داشته باشد.

 

"وظیفه‌ی همه‌ی ما این است که سعی کنیم کشور را مستحکم، غیر قابل نفوذ، غیر قابل تأثیر از سوی دشمن، حفظ کنیم و نگه داریم؛ این یکی از اقتضائات «اقتصاد مقاومتی» است که ما مطرح کردیم. در اقتصاد مقاومتی، یک رکن اساسی و مهم، مقاوم بودن اقتصاد است. اقتصاد باید مقاوم باشد؛ باید بتواند در مقابل آنچه که ممکن است در معرض توطئه‌ی دشمن قرار بگیرد، مقاومت کند."

 

3-همه گروههای معتقدان به نظام در انتخابات شرکت کنند:

 

"در انتخابات، همه‌ی سلیقه‌ها و جریانهای معتقد به جمهوری اسلامی باید شرکت کنند؛ این، هم حق همه است، هم وظیفه‌ی همه است. انتخابات مال یک سلیقه‌ی خاص، مال یک جریان فکری و سیاسیِ خاص نیست. همه‌ی کسانی که به نظام جمهوری اسلامی و به استقلال کشور معتقدند، به آینده‌ی کشور اهمیت میدهند، دلشان برای منافع ملی میسوزد، باید در انتخابات شرکت کنند. رو گرداندن از انتخابات، مناسب کسانی است که با نظام اسلامی مخالفند."

 

این سخنان مقام معظم رهبری مجوزی است برای ورود اصلاح طلبان معتقد به نظام و البته نه فتنه گران.

 

4- باز هم تاکید بر اصلح و بازهم.......:

 

"به اصلح برسید"، "اصلح را انتخاب کنید" " اصلح  را بشناسید و برای ادای تکلیف، اسم او را به صندوق رأی بیندازید."

 

این تاکیدات چندباره امام خامنه ای برای انتخاب اصلح در حالی است که ساز و کار ائتلاف 2+1 ، بر نظر سنجی ها و مقبولیت کاندیدا ها و نه الزاما اصلح بودن ایشان در انتخاب نهایی کاندیدای خود تاکید می ورزند. آن چنان که حسین مظفر رییس ستاد انتخاباتی این ائتلاف می گوید: "مکانیزم انتخاب این است که از کف بدنه اجتماعی نامزدی که اقبال عمومی بیشتری دارد را انتخاب کنیم و به مردم معرفی کنیم." یا در جایی دیگر حداد عادل به طرح این سوال می پردازد که: "اگر ... یک فردی اصلح است اما در نظرسنجی ها رای نداشت چه باید کرد؟" که البته این سخن حضرت آقا جوابی است به ایشان که:" برای ادای تکلیف، اسم او را به صندوق رأی بیندازید."

 

5- راه این دولت ادامه داشته باشد:

 

" آن چیزهائی که امروز برای دولت و برای رئیس‌جمهور نقاط قوّت محسوب میشود، اینها باید در رئیس‌جمهور بعدی وجود داشته‌ باشد، اینها را باید در خود تأمین کند."

 

این جملات در حالی مطرح می شود که گزاره هایی کاملا بدیهی و در همه زمانها صادق است و طرح آن در این مقطع زمانی تاکیدی است بر ادامه راه این دولت و قرار دادن امتیازات آن به عنوان معیار هایی برای انتخاب اصلح. امتیازاتی چون ساده زیستی، مردمی بودن، دولت کار بودن ، عشق به گفتمان انقلاب و ...

 

6- نقاظ ضعف این دولت را نداشته باشد:

 

"آن چیزهائی که امروز] در دولت کنونی [ نقاط ضعف شناخته میشود ــ که ممکن است شما بگوئید، من بگویم، دیگری بگوید ــ] رییس جمهور آینده [ این نقاط ضعف را باید از خود دور کند."

 

انشالله ادامه دارد.....