سنوات درس طلبگی بسیار طولانی است و نیاز به مطالعه و مباحثه جدی دارد. این امر با تخصصی شدن دورس حوزه کار را برای طلاب و خانواده های شان سخت تر کرده است چون باید علاوه بر درس عمومی حوزه(فقه و اصول و...) روی دروس تخصصی خود هم کار کنند. نداشتن برنامه منظم و پشتکار می تواند مانع رشد همه جانبه شود و چه بسا توقف نشاط افراد خانواده به دلیل بی توجه والدین طلبه به آنها  به دلیل تلاش علمی شبانه روزی سبب افت تحصیلی شدید شود. بنابراین با مدیریت خوب باید شبانه روز را به معاشرت، کار، عبادت، خواب و خوراک مناسب، و لذت از تفریحات سالم اختصاص داد. یکی از توصیه‌هایی که آیت الله بهجت به طلبه ها داشتند این بود  :

 

"به خانه که می‌رسید کتاب‌ها را بگذارید پشت در و بروید تو ولی بپایید دزد نبرد"

 

یعنی طوری زندگی نکنیدکه وقتی می‌روید خانه، تازه بخواهید چیزی بنویسید و درسی بخوانید و بند کتاب و کامپیوتر و ... بشوید؛ اشتباه است، بلکه دیگر الان باید وقتی را برای زن و بچه بگذارید. عمرتان را به سه تا 8 ساعت تقسیم کنید: یک 8 ساعت کار و تلاش، که کار و تلاش ماها درس‌خواندن و درس دادن می‌شد؛ 8 ساعت هم برای خواب و استراحت و 8 ساعت هم برای تفریحات حلال، خانواده و تفکر.

 

معمولاً امثال ماها کمتر بر این مطلب توجه می‌کنند، زن و بچه را رها می‌کنیم به حال خودشان، و خودمان را مدیون این‌ها می‌کنیم و این چیزی بود که ما از ایشان یاد گرفتیم که باید نسبت به خانه و خانواده بسیار اهمیت داد و مواظبت کرد که حق بچه‌ها، به خاطر دیگران یا کتاب و درس ضایع نشود.