سلام 

چند وقتی دلم میخواست یک مطلب کوتاه  در خصوص انتخابات افغانستان بنویسم ولی فرصتش پیش نیومد ولی بحمد لله امشب یه وقت خالی پیدا کردم.

خوب همانطور که میدانید انتخابات افغانستان به دور دوم کشیده شد و دور دوم با رقابت عبد الله عبدالله و اشرف غنی برگزار  خواهد شد. اما مرحله اول چینش جالبی داشت که همین چینش مطمئنا تاثیر بسیار زیادی در مرحله دوم دارد.قبل از هرچیز بهتر است یک بیوگرافی کوتاه از کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان خدمتتون عرض کنم.

1-عبدالله عبدالله که یک تاجیک محسوب میشود، کاندید جمعیت اسلامی یا همان جبهه متحد  ( 1 ) است و گرایش شرق دارد و به عبارتی  بهتر نیروی روسیه و ایران محسوب میشود و با 44 درصد آرا ، فرد اول راه یافته به دور دوم است. در مورد عبدالله عبدالله باید عرض کنم که ایشان پنج سال  پیش هم در انتخابات گذشته با حامد کرزای رقابت داشت که در آن زمان وقتی نتایج اولیه انتخابات اعلام شد عبدالله عبدالله با تفاوت آرا زیادی از حامد کرزای جلو بود و این نحوه جلو بودن تا شب هم ادامه داشت اما صبح روز بعد اعلام شد که حامد کرزای برنده انتخابات شده که به همین دلیل هم در افغانستان چند روز تظاهرات و اغتشاشات برگزار شد که با پا در میانی چندین نفر این آشوب ها تمام شد. البته لازم به گفتن است که در آن زمان یک هیئت پج نفره به انتخابات نظارت داشتند که سه نفر آنها خارجی و دو نفر آنها از خود افغانستان بودند که یک نفر از این دو آقای هزاره (فرد شیعی مذهب) وزیر ترانسفورت کنونی افغانستان بود و نفر دوم جناب لودین ( فرد سنی مذهب) از اعضا کمیسیون انتخابات بود که به دلیل اختلاس در کابل بانک فرار کرد و الان هم تحت تعقیب قرار دارد .

2-اشرف غنی ، فردی پشتو و نماینده مخالف دولت است  که با نام دموکرات شناخته شده و کاملا نماینده آمریکاست ، با 33 درصد نفر دوم راه یافته به مرحله دوم است.

3-دکتر زلمی رسول هم فردی پشتو  و کاندید دولت است و یا به عبارت بهتر باید بگیم یک محافظه کار به تمام معنا . البته ناگفته نماند که برادر حامد کرزای (عبدالقیوم کرزای ) به نفع زلمی رسول از انتخابات کنار رفت ولی خوب با این همه ، در مرحله اول متوقف شد.

4-عبدالرب رسول سیاف ،فردی  پشتو که با نام مستقل به میدان آمده. ایشان از علمای تسنن و رهبر حزب اتحاد افغانستان است و از الازهر مصر فارق التحصیل شده و تخصص حدیث دارد.

5-گل آقا شیرزی هم فردی پشتو محسوب میشه که با نام مستقل آمده . ایشان تاجر بوده و الان هم به کارهای تجاری مشغول است.

6-هدایت امین ارسلا هم یک پشتو ست و با نام مستقل به میدان آمده.

7- مابقی افراد رو ذکر نمیکنم چون تاثیری در انتخابات ندارند و شناختشان تاثیری در کلام ندارد.

این انتخابات به دلیل تعدد کاندیدهای پشتو باعث ریزش آرا در بین نمایندگان آنان شد که اگر این تعداد نماینده به میدان نمی آمدند قطعا انتخابات به دور دوم نمیرسید.اما در مقابل ،عبدالله عبدالله تنها نماینده تاجیک بود که تمام افراد تاجیک مطمئنا به این کاندید رای دادند اما  اکنون که انتخابات به دور دوم کشیده شده قطعا ما شاهد این خواهیم بود که نمایندگان دیگر پشتو با اشرف غنی ائتلاف کنند و به حمایت از غنی بپردازند چرا که عبدالله نه تنها موافق با ایران بلکه مخالف با سیاستهای غلط حاکم بر رفتارهای امروزی افغانستان هم هست  و مهمتر از همه ی این موارد عبدالله یک تاجیک محسوب میشود و این پیامدهای سنگین بسیار بدی برای پشتوهای افغانستان خواهد داشت لذا ائتلاف در دور دوم یک امر نزدیک به ذهن است . اما گذشته ی از همه ی این موارد به نظر بنده اگر عبدالله رای بیاورد اداره افغانستان بسیار سخت خواهد شد و مطمئنا در اواسط ریاست جمهوری با مشکلاتی مواجه میشود که اداره مملکت را سخت و چه بسا ناممکن خواهد کرد  چرا که افغانستان یک کشور طایفه ایست و همه ی مردم بر سنت طایفه ای عمل میکنند و همینطور اکثر افغانستان را طایفه پشتو ها تشکیل میدهند  و از آنجا که پشتو ها در مرزهای خاکی کشور پاکستان و دوطرف مرزهای خاکی جمهوری اسلامی ایران ساکن هستند ( و یا به تعبیر دیگر دو مرز مهم افغانستان در دست پشتو هاست)  لذا با توجه به تاریخ گذشته و اقدامات سیاسی امروزه افغانستان به نظر میرسد که پشتوها با استفاده از همین اهرم قوی و همینطور برگزاری اغتشاشات داخلی و برهم زدن نظم عمومی جامعه و اخلال در نظم اقتصادی و در نتیجه شاهد اغتشاشات خیابانی و یا ورود مجلس افغانستان به این موضوع باشیم و شاید هم شاهد کنار گذاشتن عبدالله از صندلی ریاست جمهوری افغانستان توسط مجلس باشیم ،  

در کنار مطالب گفته شده دور از ذهن نیست که ریاست جمهوری افغانستان با یک تاکتیک آموزش داده شده توسط آمریکائی ها پا به میدان گذاشته باشد به این صورت که با دستکاری در آرا انتخابات از به قدرت رسیدن عبدالله جلوگیری کردند و در عوض انتخابات را به مرحله دوم کشاندند که فرصت برای ائتلاف و در نتیجه پیروزی حزب مقابل فراهم شود.

لذا با توجه به مطالب عرض شده به نظر من بهترین کار برای عبدالله این است که به نتایج انتخابات اعتراض کند و خودش را به این صورت از مسند قدرت کنار بگذارد تا هم با اقتدار کامل از صندلی ریاست جمهوری کناره گرفته و هم حزب جمعیت اسلامی را دچار یک نوع خودفرورفتگی نکرده و هم خود را در میان انبوهی از مشکلات فرا رو قرار نداده است .

.............................

پی نوشت:


1-      جمعیت اسلامی یا به عبارت دیگر جبهه متحد توسط مولوی برهان الدین ربانی ( که قبل از حامد کرزای ریاست جمهوری افغانستان را به عهده داشت و در سال 1390 ترور شد که در زمان ترور رئیس شورای عالی صلح در افغانستان و مذاکره کننده ارشد دولت با گروه طالبان بود ) تاسیس شد . حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان  هم یکی از اعضای این جمعیت بود که قبل از شکست طالبان در جبهه متحد شعبه پاکستان فعالیت میکرد . البته حامد کرزای در پاکستان به تدریس زبان انگلیسی در مراکز غیر دولتی  مشغول بوده و بعد از شکست طالبان ، که به دلیل تسلط به زبان انگلیسی توسط مولوی برهان الدین ربانی به آمریکایی ها برای تصدی ریاست جمهوری موقت معرفی میشود که در مدت هجده ماه بر صندلی ریاست تکیه میزند و به دلیل مواضع خوبی که در این مدت هجده ماه میگیرد مورد توجه و حمایت آمریکایی ها قرار میکرد و از طرف دیگر هم به دلیل پشتو بودن در بین مردم پشتو از محبوبیت برخوردار بود که با توجه به این دو موضوع در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی میرسد.