خداوند می فرماید:

"یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَطِیعُواْ اللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ مِنکُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ إِن کُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ ذَلِکَ خَیْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِیلاً"{نساء:59}

"ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از خدا (با پیروی از قرآن) و از پیامبر (خدا با تمسّک به سنّت او) اطاعت کنید، و از کارداران و فرماندهان مسلمان خود فرمانبرداری نمائید (مادام که دادگر و حقّگرا بوده و مجری احکام شریعت اسلام باشند) و اگر در چیزی اختلاف داشتید (و در امری از امور کشمکش پیدا کردید) آن را به خدا (با عرضه‌ی به قرآن) و پیغمبر او (با رجوع به سنّت نبوی) برگردانید (تا در پرتو قرآن و سنّت، حکم آن را بدانید. چرا که خدا قرآن را نازل، و پیغمبر آن را بیان و روشن داشته است. باید چنین عمل کنید) اگر به خدا و روز رستاخیز ایمان دارید. این کار (یعنی رجوع به قرآن و سنّت) برای شما بهتر و خوش فرجام‌ تر است."


*این آیه ی ارزشمند بیانگر معانی متعددی میباشد:

-از آن جمله:‏ لزوم اطاعت مطلق از خداوند و اطاعت مطلق از پیامبرش، زیرا پیامبر از جانب خداوند ابلاغ مینماید و از روی هوی و هوس سخنی بر زبان نمی آورد چنانکه خداوند متعال می فرماید:

"ومَا یَنطِقُ عَنِ الْهَوَى. إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوحَى"{نجم:3-4}

"و پیامبر از روی هوی و هوس سخن نمیگوید. بلکه جز وحی نیست که (از جانب خدا به وی) وحی و پیام میشود."
 

-و از آن جمله: اینکه خداوند، سنت را نیز همانند قرآن حفظ می نماید و اینکه سنت از جمله ی ذکر وارد شده در این آیه می باشد که خداوند میفرماید:

"إنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ"{حجر:9}

"براستی که ما ذکر را نازل نموده ایم و ما حتما از آن محافظت می نماییم."

زیرا محال است که پروردگار متعال بندگان را امر نماید که نزاع ها و درگیری های خود را به چیزی محفوظ نشده و نایاب برگردانند.



-و از آن جمله: اینکه در کتاب و سنت راه حل تمام نزاع ها و اختلافات که انسان ها در آن قرار می گیرند وجود دارد .. چرا که محال است پروردگار بندگان خود را امر نماید به اینکه نزاعات و اختلافات شان را به چیزی برگردانند که راه حلی برای نزاعات و اختلافات شان در آن نیابند.