یکی از مهمترین و چه بسا اساس این دین "لااله الاالله" است.
یک لفظی به ظاهر ساده و کوتاه اما پر از معنایی شرف و عمیق که روح مسلمانان عاحز از درک آن اند.
اولین کلمه در بدو ورود به اسلام ، لا الله الا الله است . آیا تا بحال با خود اندیشیده اید که این کلام چرا باید اولین کلام باشد؟ مگر لغات آن چه اثراتی دارند که اینچنین انسان ساز اند؟
متاسفانه جامعه اسلامی از یکی از اصولی ترین و اساسی ترین فهم متون دینی غافل مانده.

"ألَمْ تَرَ‌ کَیْفَ ضَرَ‌بَ اللَّـهُ مَثَلًا کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَ‌ةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْ‌عُهَا فِی السَّمَاءِ?تؤْتِی أُکُلَهَا کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَ‌بِّهَا ? وَیَضْرِ‌بُ اللَّـهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُ‌ونَ"
(ابراهیم: 24-25)

"بنگر که خداوند چگونه مثل مى زند: کلمه پاک به درخت خوبى مى ماند که تنه آن (در زمین) مى ماند و شاخه هایش در آسمان (پراکنده) باشد. بِنَا به اراده و خواست خدا هر زمانى میوه خود را بدهد (و دائما به بار نشسته و سرسبز و خرم باشد). خداوند براى مردم مثل ها مى زند تا متذکر گردند."



-پاسخ یک سؤال، قضیه را به شکل دقیق و واضح و بدون هیچ ابهامى مشخص مى کند؛

 آیا مردم (جز کسى که خداوند به او رحم کرده باشد) نسبت به "لااله الاالله" آگاهى حقیقى دارند؟

- پاسخ آن کاملا واضح است . بسیارى از خود دعوتگران کماکان پیرامون مقتضیات "لااله الاالله" و مشخصا پیرامون نواقض آن ابهام دارند. چرا که هنوز خود را از آثار فکر مرجئه (همانى که عمل را از مسماى ایمان خارج مى کند) نرهانیده اند.

- بسیارى از دعوتگران، مشکل حقیقى توده هاى مردم و میزان دور بودن شان از حقیقت اسلام را درک نکرده اند! به همین خاطر در جمع کردن آن ها عجله مى کنند و قبل از روشن کردن، قضیه اى را که به سوى آن دعوت شده و به خاطر آن جمع گشته اند در حرکت دادنشان شتاب مى ورزند.

- به همین دلیل بر نقطه شروع که ایجاد یک "پایگاه مستحکم" است، بر اساس همان منهجى که پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم) "پایگاه مستحکم" خود را بر آن ایجاد کرد اصرار مى ورزیم!

- اگر چه رسیدن به سطح آن پایگاه ناممکن است و هر چند لازم نیست که هر نسلى به سطح آن نسل نمونه ارتقاء یابد! اما منهج و روش چیز دیگرى است! منهج ثابت است و تغییر نمى کند و تربیت بر اساس آن واجبى دائمى است که قابل تغییر نیست حال دیگر سطح و درجه اى که مربى ها و شاگردان به آن مى رسند هرچه مى خواهد باشد و براى هر یک طبق اعمال و تلاش خود درجاتى هست.

-درس اول در بناى "پایگاه مستحکم" درس "لااله الاالله" است. علم به آن و تربیت بر اساس مقتضیاتش جهت آماده سازى دعوتگرانى که به سمت "پایگاه گسترش یافته" رو مى نهند تا زمانى که نقش دعوت توده هاى مردم فرا مى رسد.